Buku Tamu

Tuesday, October 2, 2012

Alur Cerita Ketoprak Pati Lakon Andha Rante


SARI
Sunardi. 2011. Alur Cerita Ketoprak Pati Lakon Andha Rante. Skripsi Jurusan Bahasa dan Sastra Jawa, Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Semarang. Pembimbing I: Drs. Bambang Indiatmoko, M.Si. Pembimbing II: Sucipto Hadi Purnomo, S.Pd., M.Pd.

Kata kunci: ketoprak Pati, alur, Andha Rante.

Kaya dene ing drama modern, kethoprak uga duwe alur kang padha karo drama modern kalebu uga kethoprak Pati. Ing kethoprak kuwi akeh lakon kang dadi langganan, salah sawijine yaiku lakon Andha Rante. Andha Rante kuwi tokoh utama kang antagonis kang rumangsa paling bener. Kuwi kang narik kawigaten kanggo diteliti.
Masalah ing panaliten iki yaiku kepiye alur crita ing Kethoprak Pati lakon “Andha Rante”. Panaliten iki ngrembug babagan rangkaian peristiwa minangka unsur pambentuk alur ing naskah kethoprak Pati lakon “Andha Rante” kalebu tahapan alur lan jinising alur ing crita Andha Rante. Tujuan panaliten iki yaiku kanggo mangerteni rangkaian peristiwa minangka unsur pambentuk alur lan kanggo mangerteni bentuk alur kasebut ing wujud gambar. Manfaat kang bisa dirasakake ing panaliten naskah kethoprak Pati lakon “Andha Rante” yaiku ngembangake khasanah ilmu pengetahuan, khususe khasanah sastra Jawa tradisional.
Metode pangumpulan data kang dienggo ing panaliten iki yaiku metode simak. Metode simak kang dienggo kanggo ntranskrip data utama, yaiku VCD kethoprak Pati Lakon “Andha Rante” dening S.W. Ketoprak Sri Kencono Budoyo Pati. Metode analisis data kang dienggo ana papat tahapan yaiku, tahap analisis naskah ing saben adegan, tahap penjabaran naskah manut teori kang dienggo, tahap interpretasi data hasil analisis, lan kang pungkasan tahap penarikan simpulan.
Alur kang dienggo lakon “Andha Rante” yaiku alur maju. Dibuktikake karo rincian tahapan alur mulai saka tahap ekposisi nalika ing adegan ngarep tokoh Andha Rante sambat lan sambate Andha Rante kuwi mau dadi prolog cerita kang bakal ditampilke. Banjur ing tahap konflik nalika Andha Rante ketemu karo Tumenggung Sumba Pradan utusan Bupati Pati banjur gelut, kuwi mau dadi konflik kang pisanan metu. Komplikasi nalika Bupati Mangun Oneng sowan ing Kasultanan Mataram kanggo njaluk tulung marang Sultan Agung supaya bisa menehi pitulungan nyekel Andha Rante. Tahap krisis utawa klimaks kuwi nalika kabeh utusan Bupati Pati lan utusan Sultan Agung ora bisa nyekel Andha Rante lan nganti patine Ustadz Makdum Alatas. Tahap sabanjure yaiku resolusi utawa peleraian kuwi solusi kanggo ngrampungi perkara kang wis metu sadurunge, yaiku nalika Syeh Jangkung njaluk pitulungan karo Buranti putrine Tumenggung Sumba Pradan kanggo njebak Andha Rante. Banjur tahap kang pungkasan yaiku tahap keputusan utawa penyelesaian yaiku kabeh perkara wis bisa dirampungke lan Andha rante bisa dipateni kanti cara dijebak digawe mabuk banjur banda nganggo rante emas banjur digeret nganggo gajah. Ing sajrone crita kang dipentaske ora ana kilas balik crita utawa flash back.
            Kethoprak minangka media komunikasi kudu tetep dijaga kahanane ing konteks budaya saiki lan ing tembe. Minangka tontonan kang sifate tradisional, sutradara kudu nyesuaikake manut majuning jaman. Inovasi kasebut yaiku babagan garap alur lakon kang dienggo. Supaya kethoprak ora kelangan daya pikat penontone.


Terjemahan dalam Bahasa Indonesia
ABSTRAK
Sunardi. 2011. Alur Cerita Ketoprak Pati Lakon Andha Rante. Skripsi Jurusan Bahasa dan Sastra Jawa, Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Semarang. Pembimbing I: Drs. Bambang Indiatmoko, M.Si. Pembimbing II: Sucipto Hadi Purnomo, S.Pd., M.Pd.

Kata kunci: ketoprak Pati, alur, Andha Rante.

Alur adalah struktur rangkaian kejadian dalam cerita yang disusun secara logis. Alur merupakan bagian penting dalam sebuah drama pementasan maupun drama kaset(rekaman kaset pita), karena alur adalah suatu jalur tempat lewatnya rentetan peristiwa yang tidak terputus-putus. Oleh sebab itu, suatu kejadian dalam suatu cerita menjadi sebab atau akibat kejadian lain. Seperti halnya dalam drama modern, ketoprak juga memiliki alur yang sama dengan drama modern termasuk juga ketoprak Pati. Dalam dunia ketoprak banyak lakon yang popular, salah satunya yaitu lakon Andha Rante. Andha Rante merupakan tokoh utama yang antagonis yang selalu merasa dirinya paling benar. Inilah yang menjadikan menarik untuk diteliti.
Masalah pada penelitian ini adalah bagaimana alur cerita dalam Ketoprak Pati pada lakon “Andha Rante”. Masalah yang tercakup dalam penelitian tersebut adalah tahapan alur dan jenis alur cerita lakon Andha Rante. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui jalinan peristiwa sebagai unsur pembentuk alur dan mengetahui bentuk alur tersebut dalam wujud gambar. Manfaat yang dapat diperoleh dalam penilitian naskah ketoprak Pati lakon Andha Rante adalah mengembangka khasanah ilmu pengetahuan, khususnya khasanah sastra Jawa tradisional.
Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode simak. Metode simak digunakan untuk mentranskrip data utama, yaitu VCD pementasan ketoprak dengan lakon Andha Rante oleh S.W. Ketoprak Sri Kencono Budoyo Pati. Metode analisis data menggunakan empat tahap yaitu, tahap analisis naskah pada tiap-tiap adegan, tahap penjabaran naskah sesuai dengan teori yang digunakan, tahap interpretasi data-data hasil analisis, dan yang terakhir tahap penarikan simpulan.
Alur yang digunakan lakon Andha Rante adalah alur maju. Ini dibuktikan dengan rincian tahapan alur mulai dari tahap eksposisi ketika di awal adegan tokoh Andha Rante mengucapkan keluh kesahnya. Itu sebagai prolog cerita yang ditampilkan. Kemudian tahap konflik ketika Andha Rante bertemu dengan Tumenggung Sumba Pradan utusan dari Kabupaten Pati. Kemudian mereka bertarung. Hal itu menjadi konflik yang muncul pertama. Komplikasi muncul ketika Bupati Pati Mangun Oneng menghadap ke Kasultanan Mataram untuk meminta bantuan Sultan Agung supaya memberi solusi dan bantuan menangkap Andha Rante. Kemudian tahap krisis atau klimaks, yaitu ketika semua utusan Bupati Pati dan utusan Sultan Agung menuai kegagalan sampai akhirnya utusan Sultan Agung yang bernama Ustadz Makdum Alatas meninggal. Tahap selanjutnya tahap resolusi atau peleraian, yaitu solusi memecahkan masalah yang sudah muncul dalam tahap-tahap sebelumnya. Syeh Jangkung meminta bantuan Buranti putri Tumenggung Sumba Pradan untuk menjebak Andha Rante. Kemudian tahap akhir yaitu tahap keputusan atau penyelesaian, yakni semua masalah sudah terselesaikan yaitu ketika Andha Rante meninggal dengan dibuat mabuk dan kemudian diikat dengan rantai emas. Dalam cerita ini tidak terdapat kilas balik cerita atau flash back.
Ketoprak sebagai media komunikasi harus tetap dijaga keberadaannya dalam konteks budaya masa kini dan masa depan. Sebagai tontonan yang berifat tradisional, sutradara perlu melakukan penyesuaian terhadap perkembangan masyarakat. Inovasi tersebut adalah penggarapan alur dalam lakon yang ditampilkan, teknik penyajian tokoh, iringan, dan properti. Supaya tidak kehilangan daya pikat penontonnya.