SARI
Sunardi. 2011. Alur Cerita Ketoprak Pati Lakon Andha
Rante. Skripsi Jurusan Bahasa dan Sastra Jawa, Program Studi Pendidikan Bahasa
dan Sastra Jawa, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Semarang.
Pembimbing I: Drs. Bambang Indiatmoko, M.Si. Pembimbing II: Sucipto Hadi
Purnomo, S.Pd., M.Pd.
Kata
kunci: ketoprak Pati, alur, Andha Rante.
Kaya dene ing drama modern, kethoprak
uga duwe alur kang padha karo drama
modern kalebu uga kethoprak Pati. Ing kethoprak kuwi akeh lakon kang dadi
langganan, salah sawijine yaiku lakon Andha Rante. Andha Rante kuwi tokoh utama
kang antagonis kang rumangsa paling
bener. Kuwi kang narik kawigaten kanggo diteliti.
Masalah
ing panaliten iki yaiku kepiye alur crita
ing Kethoprak Pati lakon “Andha Rante”. Panaliten iki ngrembug babagan rangkaian peristiwa
minangka unsur pambentuk alur ing naskah kethoprak
Pati lakon “Andha Rante” kalebu tahapan
alur lan jinising alur ing crita
Andha Rante. Tujuan panaliten iki yaiku kanggo mangerteni rangkaian peristiwa
minangka unsur pambentuk alur lan kanggo mangerteni bentuk alur kasebut ing wujud gambar. Manfaat kang bisa dirasakake ing
panaliten naskah
kethoprak Pati lakon “Andha Rante” yaiku ngembangake khasanah ilmu pengetahuan, khususe khasanah sastra Jawa tradisional.
Metode pangumpulan data kang dienggo ing panaliten iki yaiku metode simak. Metode simak
kang dienggo kanggo ntranskrip data utama, yaiku VCD kethoprak Pati
Lakon “Andha Rante” dening S.W. Ketoprak Sri Kencono Budoyo Pati. Metode analisis data kang dienggo ana
papat tahapan yaiku, tahap analisis naskah ing saben adegan, tahap penjabaran naskah manut teori kang dienggo, tahap interpretasi data hasil analisis, lan kang pungkasan tahap penarikan simpulan.
Alur kang dienggo lakon “Andha Rante”
yaiku alur maju. Dibuktikake karo rincian tahapan alur mulai saka tahap
ekposisi nalika ing adegan ngarep tokoh Andha Rante sambat
lan sambate Andha Rante kuwi mau dadi prolog
cerita kang bakal ditampilke. Banjur ing tahap konflik nalika
Andha Rante ketemu karo Tumenggung Sumba Pradan utusan Bupati Pati banjur
gelut, kuwi mau dadi konflik kang
pisanan metu. Komplikasi nalika
Bupati Mangun Oneng sowan ing Kasultanan Mataram kanggo njaluk tulung marang
Sultan Agung supaya bisa menehi pitulungan nyekel Andha Rante. Tahap krisis utawa klimaks kuwi nalika kabeh utusan Bupati Pati lan utusan Sultan
Agung ora bisa nyekel Andha Rante lan nganti patine Ustadz Makdum Alatas. Tahap sabanjure
yaiku resolusi utawa peleraian kuwi solusi kanggo ngrampungi
perkara kang wis metu sadurunge, yaiku nalika Syeh Jangkung njaluk pitulungan
karo Buranti putrine Tumenggung Sumba Pradan kanggo njebak Andha Rante. Banjur tahap kang pungkasan yaiku tahap keputusan utawa penyelesaian yaiku kabeh perkara wis
bisa dirampungke lan Andha rante bisa dipateni kanti cara dijebak digawe mabuk
banjur banda nganggo rante emas banjur digeret nganggo gajah. Ing sajrone crita
kang dipentaske ora ana kilas balik crita utawa flash back.
Kethoprak minangka media komunikasi kudu tetep dijaga
kahanane ing konteks budaya saiki lan
ing tembe. Minangka tontonan kang sifate tradisional, sutradara kudu nyesuaikake manut majuning jaman. Inovasi kasebut yaiku babagan garap alur lakon kang dienggo. Supaya kethoprak
ora kelangan daya pikat penontone.
Terjemahan dalam Bahasa Indonesia
ABSTRAK
Sunardi. 2011. Alur Cerita Ketoprak Pati Lakon Andha Rante. Skripsi Jurusan
Bahasa dan Sastra Jawa, Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa,
Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Semarang. Pembimbing I: Drs.
Bambang Indiatmoko, M.Si. Pembimbing II: Sucipto Hadi Purnomo, S.Pd., M.Pd.
Kata
kunci: ketoprak Pati, alur, Andha Rante.
Alur adalah struktur rangkaian kejadian dalam cerita
yang disusun secara logis. Alur merupakan bagian penting dalam sebuah drama
pementasan maupun drama kaset(rekaman kaset pita), karena alur adalah suatu
jalur tempat lewatnya rentetan peristiwa yang tidak terputus-putus. Oleh sebab
itu, suatu kejadian dalam suatu cerita menjadi sebab atau akibat kejadian lain.
Seperti halnya dalam drama modern, ketoprak juga memiliki alur yang sama dengan
drama modern termasuk juga ketoprak Pati. Dalam dunia ketoprak banyak lakon
yang popular, salah satunya yaitu lakon Andha Rante. Andha Rante merupakan
tokoh utama yang antagonis yang selalu merasa dirinya paling benar. Inilah yang
menjadikan menarik untuk diteliti.
Masalah
pada penelitian ini adalah bagaimana alur cerita dalam Ketoprak Pati pada lakon
“Andha Rante”. Masalah yang tercakup dalam penelitian tersebut adalah tahapan
alur dan jenis alur cerita lakon Andha Rante. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui jalinan
peristiwa sebagai unsur pembentuk alur dan mengetahui bentuk alur tersebut
dalam wujud gambar. Manfaat yang dapat diperoleh dalam penilitian naskah ketoprak Pati lakon Andha Rante adalah
mengembangka khasanah ilmu pengetahuan, khususnya khasanah sastra Jawa tradisional.
Metode pengumpulan data yang
digunakan dalam penelitian ini adalah metode simak. Metode simak digunakan
untuk mentranskrip data utama, yaitu VCD pementasan
ketoprak dengan lakon Andha Rante oleh S.W. Ketoprak Sri Kencono Budoyo Pati.
Metode analisis data menggunakan empat tahap yaitu, tahap analisis naskah pada tiap-tiap adegan,
tahap penjabaran naskah sesuai dengan teori yang digunakan, tahap interpretasi
data-data hasil analisis, dan yang terakhir tahap penarikan simpulan.
Alur yang digunakan lakon Andha Rante adalah alur maju. Ini
dibuktikan dengan rincian tahapan alur mulai dari tahap eksposisi ketika di awal
adegan tokoh Andha Rante mengucapkan keluh kesahnya. Itu sebagai prolog cerita
yang ditampilkan. Kemudian tahap konflik ketika Andha Rante bertemu dengan
Tumenggung Sumba Pradan utusan dari Kabupaten Pati. Kemudian mereka bertarung. Hal
itu menjadi konflik yang muncul pertama. Komplikasi muncul ketika Bupati Pati Mangun Oneng menghadap ke
Kasultanan Mataram untuk meminta bantuan Sultan Agung supaya memberi solusi dan
bantuan menangkap Andha Rante. Kemudian tahap krisis atau klimaks, yaitu ketika
semua utusan Bupati Pati dan utusan Sultan Agung menuai kegagalan sampai
akhirnya utusan Sultan Agung yang bernama Ustadz Makdum Alatas meninggal. Tahap
selanjutnya tahap resolusi atau peleraian, yaitu solusi memecahkan masalah yang sudah muncul dalam tahap-tahap
sebelumnya. Syeh Jangkung meminta bantuan Buranti putri Tumenggung Sumba Pradan
untuk menjebak Andha Rante. Kemudian tahap akhir yaitu tahap keputusan
atau penyelesaian, yakni semua masalah sudah terselesaikan yaitu ketika Andha
Rante meninggal dengan dibuat mabuk dan kemudian diikat dengan rantai emas.
Dalam cerita ini tidak terdapat kilas balik cerita atau flash back.
Ketoprak sebagai media komunikasi
harus tetap dijaga keberadaannya dalam konteks budaya masa kini dan masa depan.
Sebagai tontonan yang berifat tradisional, sutradara perlu melakukan
penyesuaian terhadap perkembangan masyarakat. Inovasi tersebut adalah penggarapan
alur dalam lakon yang ditampilkan,
teknik penyajian tokoh, iringan, dan properti. Supaya tidak kehilangan daya
pikat penontonnya.